Subtopik : 6.2 Menyukat dan membandingkan isipadu cecair
Hasil Pembelajaran: 6.2.1 Menyukat dan membandingkan isipadu cecair menggunakan perbandingan menggunakan unit bukan piawai
Aktiviti : 6.2.1 (i) Membandingkan isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai Bahan bantu mengajar : jug, air, gelas, botol, cawan, papan carta, kad gambar cawan, kad gambar gelas
Langkah pengajaran:
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil ( 4 - 5 orang satu kumpulan)
2. Setiap kumpulan diberikan:
a. Sebuah jug berisi air berwarna (contoh: warna merah)
b. 10 biji gelas
c. Sebiji botol
d. 5 biji gelas
e. Kad gambar cawan
f. Kad gambar gelas
g. Papan carta
3. Guru memberikan sebuah jug berisi air kepada setiap kumpulan.4. Murid dikehendaki menuangkan air daripada jug ke dalam gelas-gelas yang disediakan sehingga kesemua air habis.
5. Murid dikehendaki menampalkan kad gambar gelas pada papan carta mengikut bilangan gelas yang telah digunakan.
6. Murid dikehendaki mengira bilangan gelas yang telah di isi penuh dengan air.
7. Murid diminta mengisi jawapan pada ruang yang telah disediakan.8. Langkah 3 hingga Langkah 7 diulang tetapi menggunakan peralatan yang berlainan iaitu botol dan cawan.
9. Murid dikehendaki menampalkan papan carta masing-masing di papan hitam dan wakil murid dikehendaki membentangkannya.
10. Untuk meningkatkan pemahaman murid, guru boleh menggunakan peralatan yang berlainan seperti baldi kecil, silinder penyukat dan sebagainya.
Papan Carta
9. Murid dikehendaki menampalkan papan carta masing-masing di papan hitam dan wakil murid dikehendaki membentangkannya.
10. Untuk meningkatkan pemahaman murid, guru boleh menggunakan peralatan yang berlainan seperti baldi kecil, silinder penyukat dan sebagainya.
Papan Carta
Bekas yang digunakan | Bilangan unit penyukat |
1 jug air = _________ biji gelas | |
Botol | 1 botol = _________ biji cawan |
No comments:
Post a Comment